Vitamíny řady B

Bývají označovány názvem B-komplex. Pokud si pamatujete nedobrou chuť tabletky s tímto názvem, kterou vám rodiče nutily v dobré víře – posílit vaše zdraví, odpusťte jim. Vyrůstali v době, kdy chemie plnohodnotně nahrazovala přírodní látky. Dnes již víme, že umělá molekula a přírodní molekula, chemicky totéž, funguje v lidském těle rozdílným způsobem.

B-komplex je řada navzájem působících vitamínů, které jsou rozpustné ve vodě. Celé tělo jimi zásobuje složitý systém krevní. Bohužel, Béčka jsou poměrně rychle z organismu vylučovány skrze ledviny.

V přírodě se nachází většinou pohromadě celý B-komplex. Je důležitý pro náš metabolismus, svaly, celý zažívací systém, kůži, vlasy, oči, játra a celý nervový systém.

Nejlepším zdrojem B vitamínů jsou obilné klíčky a slupky z obilí, rýže nebo cukerná melasa (samozřejmě není myšlena bílá mouka, bílá rýže ani rafinovaný cukr). Máš metabolismus je evolučně nastaven na tzv. "plné zrno", což se před několika lety razantně změnilo. Rozvoj potravinářského průmyslu znamenal "výrobu pokrmů" – nekvalitní hmoty, která nedodává tělu potřebné živiny.

Vitamín B1 – Thiamin

Nedostatek tohoto vitamínu přispívá ke zvýšené míře neurologických onemocnění.

Nejprve se objevují pocity únavy, podrážděnost, nechutenství, pokračuje to zapomnětlivostí i neschopností koncentrace. Další fází jsou poruchy spánku, pocity svědění a píchání v dolních končetinách a bušení srdce, ztížené dýchání, depresivní nálady nebo zácpy.

Máte-li tyto příznaky, zařaďte do jídelníčku pšeničné klíčky, pivovarské kvasnice, přírodní neloupanou rýži, otruby, syrový špenát, slunečnicová jádra, pistácie, pohanku, zelený hrášek, brambory, a ze živočišných zdrojů vepřovou šunku a játra…..

Thiamin v organismu ničí alkohol, nikotin a rafinovaný cukr.

Nedostatek thiaminu vede u dětí k nesoustředěnosti, roztěkanosti a hyperaktivitě.

Vitamín B2 – Riboflavin

Nedostatek riboflavinu nám tělo známí těmito signály: budeme mít zarudnutý jazyk, téměř trvalé trhlinky v koutcích úst, v očích budeme cítit přítomnost "písku", oči budou unavené a zarudlé, citlivé na světlo. Vlasy budou mastné a budou často vypadávat, na čele, lalůčcích a nose bude šupinatá kůže. Zaznamenáme třes končetin, neschopnost koncentrace, depresivní nálady poruchy spánku a potíže s močením.

Ten, kdo žije v pernamentním stresu, u toho je riboflavin spotřebován pro trvalou produkci stresových hormonů. Riboflavin je označován jako látka, která roztáčí v buňkách produkci energie. Spolupracuje s hormonem štítné žlázy – thytoxinem, který působí v buňce jako jiskra, která zapaluje molekuly tuku a glukózy. Riboflavin umožňuje tuto energii přeměnit na svalovou činnost.

Jak doplnit riboflavin do těla – nejlepším zdrojem jsou játra, ledviny, jazyk, vejce, mléko, pivovarské kvasnice, mandle, zvěřina, pstruh, slunečnicové a sezamové semínko, vlašské ořechy, fazole, hrách.

Důležité je, aby tyto potraviny nebyly vystaveny světlu – to většinu vitamínu zničí.

Riboflavin je v našem těle důležitý pro metabolismus tuků a cukrů, pro využití bílkovin, pro buněčné dýchání a buněčnou energii, zlepšuje kvalitu vidění, kůže, vlasů a nehtů.

Vitamín B3 – Niacin

Niacin je vlastně název pro dvě formy – kyselinu nikotinovou a nikotinamid. Je to velice odolná molekula, kterou téměř nic nezničí. Je mála a rychle se pohybuje – proto je její účinek velice rychlý.

Niacin obsahují potraviny – libové maso, ryby, játra, celozrnné obilí, mléko, zelenina, pivovarské kvasnice.

Niacin si naše tělo umí vyrobit z tryptofanu, který je obsažen v mase a sýrech.

Nedostatek niacinu poznáme skrze citlivé dásně, změny na kůži, popraskané rty, poruchami spánku, depresivními náladami, častými bolestmi hlavy, zápachem z úst, svalovou slabostí a únavou. Niacin je pro fungování našeho těla nepostradatelný!

Vitamín B5 – Kyselina pantotenová

Další z vitamínů "Béčkové" řady, který je v našem organismu přítomný úplně všude. Její nedostatek si uvědomíme každé ráno, když po probuzení zažíváme pocit ztuhlých a bolestivých kloubů, vypadávají nám vlasy, předčasně šedivíme, cítíme křeče a ztuhlost v horních i dolních končetinách, cítíme sníženou schopnost učit se, jsme podráždění a zhoršuje se nám zrak.

Kyselina pantotenová má protizánětlivé účinky, zprostředkovává nám sílu a vitalitu, je nutná k naší "štíhlosti", protože spaluje tuk v našich buňkách.

Polotovary a uměle připravované potravina neobsahují živiny, které naše tělo potřebuje.

Kyselinu pantotenovou doplníme ze slunečnicových semínek, pšeničných klíčků, vlašských ořechů, vaječného žloutku, jater, pstruha, sledě, makrely, zvěřiny, plnotučného mléka.

Biotin

tvoří naše střevní bakterie. Ke tvorbě potřebují kvalitní potravu – pivovarské kvasnice, játra, vaječný žloutek, otruby, neloupanou rýží, vlašské ořechy, lístkové ořechy, mandle, sardinky, houby, špenát, krabi, karotku, rajčata. Nedostatek střevních bakterií způsobuje zažívací potíže – průjmy nebo zácpy, nadýmání, zápach z úst, vypadávání vlasů, kožní potíže a zapáchající stolici. Cítíme únavu, podrážděnost, máme suchou nebo mastnou kůži, vypadávají nám vlasy a tvoří se lupy, ústní sliznice je pokrytá šedavou barvou, jsme malátní, ochablí a bolí nás svaly.

Biotin je nazývaný vitamínem krásy – bez něho vzniká seboreická dermatitida, třepí se nehty, padají vlasy a jsou bez lesku, tvoří se lupy .

Cholin

Cholin budeme také potřebovat, když se začne zvyšovat v krevních testech hladina cholesterolu, v játrech spolupracuje při zpracování molekul tuku a cukrů, když budeme mít pocit šelestu v uších, při bolestech hlavy, poruchách spánku a budeme těžce udržovat koncentraci.

Cholin dbá na správnou funkci našeho nervového systému, je to nejlepší přírodní uklidňující prostředek.

Inositol

Inositol je obsažen ve všech tkáních rostlin a zvířat, jako součást fosfolopidů, které obsahují fosfor, mastné kyseliny a dusík. V rostlinách váže minerály – hořčík, vápník, železo zinek,…

Kromě masa je obsažen v obilí, zelenině, plodech, mléce.

To, že nám chybí inositol pocítíme nervovou slabostí, poruchami spánku, poruchami krevního oběhu, vypadáváním vlasů, ekzémem a problémy se zrakem.

Inositol ničíme kofeinem a chemickými léky.

Vitamín B6 – Pyridoxin

Je důležitý pro metabolismus aminokyselin – pokud je pyridoxinu nedostatek, trpíme nedostatečnou tvorbou žaludečních kyselin, poruchami krevního oběhu, únavou, depresivními náladami, neschopností koncentrace, pocitem prázdnoty, svalové slabosti v rukách a nohách.

Pyridoxin je důležitý pro náš imunitní systém, jeho nedostatek vede ke zhoršení kvality protilátek, pro kvalitu kostí a snižování hladiny homocysteinu. Potřebujeme ho k metabolismu tuků a cukrů, tvorbě červených krvinek, pro optimální hladinu cukru v krvi, výkon srdíčka a činnost celé nervové soustavy.

Pyridoxin řídí rovnováhu sodíku a draslíku v našich tělesných tekutinách – to je důležité pro naše svaly. Sodík odpovídá za hromadění vody v buňkách – otoky dolních končetin, na rukách, v obličeji a velké břicho.

Pyridoxin v našem těle ničí hormonální antikoncepce.

Kyselina listová

je důležitá pro tvorbu tzv. "hormonu štěstí" a k výstavbě nukleových kyselin, ve kterých je uložen náš genetický kód, pro tvorbu krve, mozkovou činnost, nervovou činnost, správnou funkci jater, činnost žaludku a střev.

Nedostatek kyseliny listové pocítíme zvýšenou únavou, neklidem, poruchami spánku, nedostatkem životní radosti, roztržitostí, poruchami trávení, záněty jazyka a sliznic v dutině ústní, chudokrevností….

Potraviny, které obsahují kyselinu listovou jsou: pšeničné klíčky, zelený syrová zelenina, vaječný žloutek, chřest, čočka, brokolice, štěrbák.

Vitamín B12 –  Kobaltamin

Náš metabolismus si bohužel nedokáže B12 vytvořit. Svojí molekulou Je velice podobný molekule hemoglobinu.

Nedostatek B12 vede k nervovým a duševním poruchám, k poruchám nervové a svalové činnosti, nedostatek má na svědomí rozpad myelinové vrstvy kolem nervových vláken, což vede k ochrnutí a ke smrti. Nedostatek pocítíme únavou a dlouhodobou nervozitou, depresivními stavy, pocity tuposti v končetinách, zadrhávání v řeči, problémy s chůzí, častými záněty v ústech nebo nepříjemným zápachem celého těla. Potřebujeme ho k navození dobré nálady, na pozitivní reakce na stres, k životnímu optimismu a radosti, k duševní svěžesti, pro metabolismus železa, tvorbu červených krvinek i stavbu kostí,

B12 doplníme živočišnou stravou – mléko, kuřata, úhoř, vaječný žloutek, makrely, sardinky, sledě, drůbeží játra,

B12 ničí cukr a veškeré jeho výrobky.

Paba

Dodává celé střevní flóře pokyny pro tvorbu kyseliny listové, která produkuje kyselinu panthotenovou. V těle působí jako koenzym, který se podílí na rozpadu a zpracování bílkovin, na tvorbě červených krvinek. Nedostatek pocítíme předčasným šedivěním, změnami na kůži a kožními chorobami, bolestmi hlavy, zažívacími a nervovými potížemi.

Paba dostaneme do organismu z pivovarských kvasnic, z pšeničných klíčků, z melasy, bílého jogurtu.

Bylinky nenahrazují kvalifikovanou léčbu lékaře, proto každý, kdo se rozhodne pro tuto metodu, činí tak sám, ze své svobodné vůle.

 

Aktuální akce

Bylinková škola 2018

 pro zájemce o bylinkaření, diagnostiku a bylinkářskou praxi

Bližší info zde ....


„Zimní bylinková škola“​

Ročník 2017-2018

Začínáme:

17.11.2017

Bližší info zde ....


„Astrologická škola“​

Ročník 2017-2018

Začínáme:

15. - 16.10.2017

Bližší info zde ....


Sobotní setkání na téma:

„Bylinky a imunita“.

Uskutečníme:

21.10.2017

Bližší info zde ....


Nedělní setkání na téma:

„Bylinky pro ženy“.

Uskutečníme:

22.10.2017

Bližší info zde ....